Skip to content

Recuperarea energiei de frânare

March 6, 2013

Sistemul de recuperare a energiei de frânare alături de sistemul Start/Stop reprezintă un pas în plus în direcția hibridizării autovehiculelor.

Practic în cazul unei decelerări  a autovehiculului energia cinetică a acestuia este convertită în energie electrică de către un generator (sau de către sistemul de propulsie eletrică în cazul vehiculelor hibride). În acest fel, o parte din energia care în mod normal este pierdută prin disiparea sub formă de căldură în procesul de frânare, este recuperată sub formă de energie electrică, stocată în baterii și apoi utilizată.

regenerative-braking

                                     Recuperarea energiei de frânare

Simularea frânării cu motorul

În cazul automobilelor puternic hibride*, în scopul recuperării energiei de frânare, motorul cu ardere internă este decuplat, iar frânarea cu motorul este înlocuită de un generator de cuplu echivalent al motorului electric (simularea frânarii cu motorul). Energia eliberată astfel este stocată.

Dacă motorul cu ardere internă nu poate fi decuplat (cazul vehiculelor moderat hibride), alternativ se poate monta pe lanțul de propulsie  un generator de cuplu mai mic, complementar frânării motorului cu ardere internă (creșterea frânarii cu motorul).

Recuperarea energiei de frânare

După cum am precizat și mai sus, în timpul frânării propulsia electrică poate acomoda un generator de cuplu adițional ca și cum ar simula o frânare cu motorul crescând astfel forța de frânare. Cu pedala de frână în aceași poziție autovehiculul va avea o decelerație mai mare comparativ cu un autovehicul similar convențional. Oricum luând în considerare performanțele, nu pot fi implementate decelerații importante.

Totuși cuplul regenerativ de frânare trebuie adaptat în funcție de gradul de încarcare al bateriei și de starea termică a sistemului electric. Dacă, spre exemplu, temperatura bateriei crește semnificativ după câteva frânări succesive, este necesară în anumite circumstanțe recuperarea energiei regenerative pentru a evita astfel supraîncălzirea sistemului.

*Vehicul puternic hibrid, spre deosebire de vehiculul moderat hibrid, poate funcționa pentru distanțe scurte folosind numai propulsia electrică. Pe durata propulsiei 100% eletrice, motorul cu ardere internă este oprit.

From → Noutati

7 Comments
  1. Mareste cu mult autonomia bateriei ?

    • Nu știu să-ți spun cu cât crește autonomia bateriei, dar oricum mai contribuie la scăderea consumului de combustibil. Să zicem că mai reduce consumul de combustibil cu un 1%…

  2. Cred ca aici se incadreaza prius, nu?

    • Cu siguranță. Orice vehicul hibrid dispune de acest sistem.
      Din ce în ce mai multe automobile moderne, nehibride au început să aibă acest sistem pentru a mai reduce din consumul de combustibil și implicit emisiile de CO2.

  3. La franare/incetinire, trebuie neaparat sa fie ridicat ambreiajul sau poate sa fie pe liber?

    Eu am fost invatat la scoala de soferi sa apas si ambreiajul la franare; acum imi este greu sa nu-l apas, cu toate ca franarea este mai eficienta/rapida.

    • Franarea fara apasarea pedalei de ambreiaj este mai eficienta pentru simplul fapt ca vor participa la franare si elementele din transmisie, motorul nefiind decuplat de transmisie: cutia de viteze, diferential etc.
      Referitor la intrebarea dvs. sunt doua aspecte:
      -> in cazul unei franari lente chiar medie este bine sa apasam pedala de ambreiaj, in caz contrar vom ajunge la o viteza incompatibila cu treapta de viteze in care ne aflam, motorul se va opri si vom da si socuri in transmisie ceea ce nu ne dorim.
      -> in cazul unei franari de urgenta, puternice, ideal ar fi sa nu apasam pedala de ambreiaj pentru ca in procesul de franare va participa si transmisia si vom avea o franare mai eficienta, dar cati dintre noi facem asta, daca am fost obisnuiti sa apasam tot timpul pedala de ambreiaj cand franam ?
      Acum trebuie tinut cont si de aderenta disponibila pe drum, degeaba vom frana cat putem de eficient daca nu dispunem de forta de frecare necesara la roti.
      Unii constructori s-au gandit si la franare violenta cu motorul pe drum cu aderenta scazuta (gen cu zapada sau carosabil inghetat, nu cu polei ) , ce poate destabiliza masina si au introdus un sistem numit MSR incorporat practic in sistemul ESP. Acest sistem practic “netezeste” forta de franare ce apare la franarea cu motorul. Aici sunt cateva cuvinte despre sistem: http://autotehnic.wordpress.com/2012/04/18/controlul-franarii-cu-motorul-msr/

Trackbacks & Pingbacks

  1. Primul vehicul hibrid cu propulsie combinată benzină-aer | Autotehnic

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: