Skip to content

Fragmente din Istoria Automobilului (I)

February 6, 2012

In decursul celor peste 100 de ani de existenta, automobilul s-a perfectionat continuu fara insa sa se produca schimbari fundamentale ale solutiilor tehnice folosite inca din primele decenii de la aparitia sa.

Mai jos veti gasiti cateva puncte de referinta in evolutia automobilului:

1886  Este considerat anul de nastere al automobilului odata cu brevetarea  primului automobil de catre Carl Benz.  Acesta a instalat pe un triciclu ( vehicul cu trei roti ) un motor cu ardere interna alaturi de o cutie de viteze si un diferential. In continuare automobilul se va dezvolta intr-un ritm alert dand nastere la o multitudine de branduri si modele.  Afacerea dezvoltata de Carl Benz a rezistat pana in zilele noastre, azi purtand numele de  DaimlerChrysler.

Automobilul lui Carl Benz

1887  Daimler patenteaza propriul motor

Inginerul german Gottlieb Daimler depune un brevet de inventie pentru un motor pe benzina mai usor si mai rapid. El a lucrat cativa ani la imbunatatirea motorului cu ardere interna in patru timpi creat in 1876 de Nikolaus Otto, denumit si motorul Otto, strabunicul actualului motor pe benzina. La randul sau Otto a fost inspirat de munca altui inginer, Beau de Rochas care in anul 1861 a pus la punct ciclul de functionare al motorului in patru timpi.

1889  Ia nastere societatea Michelin si Cie la Clemont-Ferrard in Franta. Fratii Edouard si Andre Michelin au preluat compania de placute de frana pentru biciclete fondata de bunicul lor. In 1895 ei vor construi “The Flash” primul automobil dotat cu pneuri din cauciuc. In 1898, graficianul Marius Rossillon cunoscut sub pseudonimul “O’Galop”, prezinta un spot publicitar acompaniat de un motto imprumutat dupa un vers de Horace: “Nunc est Bibendum” (” e timpul sa bea”). Sloganul este inclus in reclama: “Pneul Michelin care bea obstacolul”. Celebrul Bibendum, mascota oficiala a Michelin, a luat nastere.

Nasterea mascotei Michelin

Tot in 1889,  la initiativa lui Armand Peugeot, ia nastere primul automobil Peugeot, un triciclu cu motor cu aburi. S-au construit doar 4 exemplare. In 1890 dupa o intalnire cu Gottlieb Daimler si Emile Levassor, ideea motorului cu aburi a fost abandonata in favoarea motorului cu ardere interna alimentat cu benzina.

1893  Rudolf Diesel dezvolta primul motor Diesel.

1898 Louis Renault a construit propriul sau automobil

Louis Renault a demonstrat eficacitatea micului sau automobil denumit Voiturette urcand pe strada Lepic, dealul Montmartre din Paris.. Cu cateva luni inainte el a proiectat vehiculul prin transformarea unui triciclu de Dion. Au fost adaugate o roata si prima treapta de viteza. Dupa acest test, el va primi cateva zeci de comenzi pentru automobilul sau. In anul imediat urmator si-a creat propria sa companie impreuna cu fratele sau, devenind unul dintre cei mai importanti constructori francezi de automobile.

1906  A luat nastere Rolls Royce

Dupa construirea primei sale masini, inginerul Henry Royce s-a alaturat aristocratului Charles Rolls, dealer din Londra. Ei au creat Rolls Royce si totodata primul model: Silver Ghost , echipat cu un motor de 6 cilindri si care atingea o viteza maxima de 85 km/h. Deoarece modelul lor putea sa parcurga pana la 24.000 km fara nici un incident tehnic, si-au gasit repede un loc in randul constructutilor de automobile de lux alaturi de Bugatti. Reproducerea celebrei sculpturi Winged Victory of Samothrace” pe grila din fata s-a regasit inca de la primele modele.

1908 Ford lanseaza Modelul T

Primul Model T a iesit pe portile fabricii din Detroit a Ford Motor Company, compania fondata in 1903 de Henry Ford. Obiectivul sau: sa produca in serie un vehicul pentru publicul larg. Roadsterul era usor de condus si costa 950$. Intre 1908 si 1927 s-au produs peste 15 milioane de bucati Ford Model T, record depasit ulterior doar de Volkswagen Beetle.

Ford Model T din 1910

1919 Citroen lanseaza primul sau automobil

Convertita in uzina de automobile in acelasi an ( din fabrica de armament ), uzina Citroen produce primul sau model: Type A. Idea lui Andre Citroen era sa produca vehicule complet echipate accesibile publicului larg. Type A avea un motor cu 4 cilindri si putea sa atinga fara probleme 65 km/h. Era primul automobil european destinat publicului larg si cu productie de serie. Citroen va deveni pana la urma unul din marii constructori de automobile francezi.

1934 Citroen prezinta Traction Avant

Andre Citroen prezinta unei audiente de dealeri ultima sa masina iesita pe portile uzinei de pe cheiul Javel: “Traction avant”. Conceputa in decurs de un an de catre inginerul Andre Lefebvre, “Traction” a fost apreciata de francezi pentru confortul si tinuta sa de drum.

1936 Lansarea lui Beetle

Adolf  Hitler inaugureaza uzina care va fabrica Volkswagen (masina poporului) la Fallersleben, in Saxonia Inferioara. Masina conceputa de Ferdinand Porsche era prevazuta sa apara in trei versiuni: compacta, cabriolet si coupe. Denumita simplu “Volkswagen”, Beetle va fi comercializat din 1938 si va avea un succes fulminant. Cu peste 21 de milioane de unitati produse , Beetle este cel mai produs model din toate timpurile folosind aceasi platforma.

Volkswagen Beetle

1936 Primul motor diesel pe Mercedes 260 D

Constructorul german Mercedes a prezentata la salonul auto de la Berlin primul automobil dotat cu un motor diesel: 260 D. Din pacate, razboiul nu va permite companiei sa comercializeze in numar mare noul sau automobil. Utilizarea motorului diesel nu era acceptata de toata lumea, deoarece era considerat prea zgomotos si cu emanatii de gaze urat mirositoare. Montarea injectiei directe de catre Audi in anii ’80 a demonstrat potentialul important de dezvoltarea al motorului Diesel.

1939 Prezentarea primului autovehicul cu aer conditionat

La Chicago, Illinois, producatorul american Packard Motors dezvaluieste publicului primul automobil echipat cu aer conditionat. Uzina Cadillac va proceda la fel incepand cu anul 1941.

1945 Prezentarea lui Renault 4CV

Recent nationalizata companie Renault a prezentat propria sa masina populara: 4CV. Cu motorul montat in spate dupa modelul lui Beetle, s-a comercializat incepand cu anul 1947 si este prima masina produsa la o cadenta de 300 vehicule pe zi si prima masina frantuzeasca care a depasit un milion de vehicule vandute.

1948 Prezentarea lui Citroen 2CV la salonul de la Paris

Dupa prezentarea TPV (toute petite voiture ) in 1939, Citroen a reusit in final sa-si atinga scopul si sa realizeze propriul sau vehicul popular, economic, denumit “deux chevaux”, cu referire la calcului taxei fiscale dorite in caietul de sarcini. Succesul a venit imediat si a depasit asteptarile Citroen: avand in vedere numarul mare de comenzi, timpul de asteptare era de 3 pana la 5 ani. Productia a inceput in 1949, iar gama a fost extinsa in anii ’50.

Citroen 2CV

1955 Prezentarea lui Citroen DS la Paris

O adevarata revolutie a automobilului a putut fi vazuta de vizitatorii salonului de automobile de la Paris: Citroen DS. Desenata de Flaminio Bertoni, DS a fost recunoscut pentru designul aerodinamic,  futuristic al caroseriei si tehnologia inovativa, incluzand aici suspensia hidropneumatica auto-reglabila pe inaltime, discurile de frana, directia asistata…Mitul lui Citroen DS a fost amplificat de rolul sau protector avut in incercarea de asasinat de la Petit-Clamart si evidentiat de articolul dedicat lui de Roland Barthes in “Mythologies”.

Citroen DS

1957 Lansarea micului Fiat 500

Constructorul italian incepe sa comercializeze Fiat 500,  un automobil mic de oras. Obiectivul Fiat era sa produca o masina usoara, ieftina si rapida. Cu motorul sau in doi cilindri de numai 500 cm3, Fiat 500 este inspirat de “stramosul” sau italian, Topolino lansat in 1936. Spre deosebire de predecesorul sau, Fiat 500 a repurtat un succes considerabil in randul publicului larg. Peste 3.6 milioane de exemplare au fost vandute pana la retragerea sa din 1975.

Fiat 500 din 1957

1957 Trabantul iese pe portile uzinelor din RDG

Primul Trabant iese pe portile uzinelor din RDG si trebuia sa raspunda unor cerinte asemanatoare cu Beetle si 2CV din Europa de Vest. Este primul automobil construit cu o caroserie din plastic, care este in mod paradoxal cunoscut pentru logevitatea sa cat si pentru repetatele pene, defectiuni. Trabantul este primul automobil care functiona cu un amestec de combustibil si avea un motor de 500 cm3 care producea numai 20 de cai putere reali. Cu toate acestea, doar Zidul Berlinului a căzut din aceasta cauza, deoarece acesta va fi produs până în 1991.

Trabant 500

1959 Este produs primul automobil Mini

Anglia se doteaza si ea cu primul automobil de clasa mica, cunoscut de asemenea si sub denumirile de Austin sau Morris. Constructorul acestei mici bijuterii este BMC, British Motor Company. Obiectivul pentru acest vehicul revolutionar era de a consacra 80% din volumul total pasagerilor. Ramaneau astfel doar 20% pentru partile mecanice. Pariul a tinut. Succesul acestui automobil este imediat si rasunator. Numeroase exemplare vor fi comercializate la nivel mondial. In 2001, BMW a lansat noul Mini care va reusi sa reediteze in linii mari succesul predecesorului sau.

Austin Mini Cooper S din 1963

1961 Renault 4L este pregatit sa inlocuiasca 4CV

Dupa succesul avut cu 4CV, Renault se confrunta cu o concurenta acerba din partea Citroen 2CV si trebuia sa reactioneze. Societatea a prezentat astfel un model citadin si popular, proiect initiat in 1956 de Pierre Dreyfus, care va deveni ulterior presedinte al companiei. Prin abandonarea propulsiei (tractiunea spate) in favoarea tractiunii (tractiunea fata), 4L, redenumit apoi Renault 4, este de asemenea un model robust care s-a afirmat si in motorsport. Produsa timp de 30 de ani va fi cel mai vandut model francez din toate timpurile, cu 8 milioande de exemplare comercializate.

Renault 4

From → Generale

2 Comments
  1. Foarte interesante informatiile si este placut sa vezi care a fost inceputul automobilelor si la ce s-a ajuns astazi.

  2. Florin, ma bucur ca ai gasit aceste informatii interesante🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: