Skip to content

Fragmente din Istoria Automobilului (II)

February 10, 2012

Partea a doua dintr-o scurta incursiune in Istoria Automobilului:

1962 Ferrari prezinta legendarul 250GTO

“Commandatore” (Enzo Ferrari) prezinta presei ultima sa bijuterie in materie de performante: 250GTO. Acest model  “Gran Turismo Omologata”  (GTO) este prezentat ca o evolutie  a automobilului de serie, 250GT pentru a raspunde cerintelor competitiilor sportive. A luat nastere o veritabila masina de curse cu 300 CP putere, profund diferita de 250GT, si care a detinut suprematia in GT timp de 3 ani. Coeficientul aerodinamic scazut, liniile reusite care marcheaza sfarsitul unei ere in care motoarele masinilor de curse erau montate la partea din fata si recordurile sale au facut din acest automobil un veritabil obiect de colectie, foarte scump pentru pasionati.

 

Ferrari 250GTO

 

1963 Porsche prezinta 911

Dupa succesul avut cu roadsterul 356, Porsche a prezentat modelul care va deveni o legenda in randul masinilor sport: 911. Avand in vedere ca Peugeot rezervase toate numerele de treci cifre cu zero in mijloc, Porsche este nevoit sa renunte la denumirea originala: 901. Cu un motor boxer in 6 cilindri, racit cu aer si montat in spate, automobilul va suferi numeroase evolutii ramanand in acelasi timp nava amiral a brandului, evolutia finala fiind Carrera 911.

 

Porsche 911 model 1963

 

1964 Lansarea Ford Mustang

Ford prezinta oficial Mustang la Expozitia Mondiala de la New York. Succesul a fost imediat: 100.000 de Ford Mustang sunt vandute in 100 de zile. Rezultatul unui studiu de marketing, Mustang-ul a fost conceput de Lee Iacocca pentru generatia de dupa al doilea razboi mondial si este inspirat de numele avionului de vanatoare P-51 Mustang. Va fi imortatizat pe ecran in filmul “Built” din 1968, cu Steve Queen. Din 1964 mai mult de 7 milioane de Ford Mustang au fost produse.

 

Ford Mustang model 1964

 

1972 “Super Masina” in cucerirea Frantei

Este sub forma unui desen animat prin care Renault isi prezinta noul sau automobil citadin, un concept revolutionar pentru acea epoca: Renault 5. Compania intentiona sa gaseasca o alternativa intre un automobil elegant, simbol al succesului social si o masina mica ieftina, robusta si inovativa. Obiectivul era sa se realizeze un model ieftin, dar performant si confortabil , cu un design dinamic si tineresc, atat la exterior cat si la interior. Din aceste ambitii s-a nascut un succes comercial care l-a facut uitat pe Renault 4: cel mai bine vandut model in Europa in anul 1977, si in acelasi timp a doua cea mai bine vanduta masina din lume la momentul respectiv.

 

Renault 5

 

1974 Volkswagen incepe sa comercializeze Golf-ul

Cu scopul declarat de a  succede Beetle, Volkswagen va lansa un model mic care va avea un succes la fel de impresionant: Golf. Acesta va ajunge in luna septembrie a aceluiasi an pe primul loc la vanzari pe piata germana. Versiunea GTI va fi prezentata in 1975 la Salonul Auto de la Frankfurt. Aceasta sportiva mica si accesibila a contribuit in mod semnificativ la formarea imaginii de durabilitate a marcii germane. Succesul a fost de o asemenea maniera incat Volkswagen a pastrat numele modelului pana in prezent si a lansat noi versiuni in 1983, 1991, 1997, 2003 si 2009, mai mari in dimensiuni si de asemenea foarte populare.

 

Golf I

 

1982 Prezentarea Citroen BX

In timp ce Citroen a fost cumparat cinci ani mai devreme de catre Peugeot, marca prezenta un nou model la Salonul de la Paris. Perioada este una deosebit de dificila si Citroen a trebuit sa faca unele concesii. Chiar daca inovatiile sunt mai putin impresionante, suspensia hidraulica si caroseria bicorp sunt pastrate. Modelul va avea un succes onorabil si alaturi de cel al lui 205, va permite grupului PSA (Peugeot Citroen) sa iasa la suprafata.

 

Citroen BX

 

1983 Lansarea lui Peugeot 205

In timp ce gama sa parea imbatranita si oarecum austera, Peugeot a mizat pe cei tineri si pe un design cu mai putine unghiuri, prin lansarea lui 205. Inlocuitorul lui 104 a fost creditat de multi ca masina care a schimbat norocul lui Peugeot, obisnuit pana atunci sa construiasca numai masini mari, gen 504 si 505.   Modelul va fi un succes si va suferi modificari cosmetice minore pana in 1998, cand va fi abandonata productia sa. Lunga sa cariera a fost marcata si de evolutii sportive in GTI Rally cat si in Rally Raid si de succesul economic al “Junior”.

 

205 GTI
205 GTI

 

1984 Renault si Matra lanseaza Espace

Renault si Matra incep sa comercializeze Espace. Philippe Guedon, patronul Matra Automobile, avea inca din 1978 ambitia sa creeze un automobil care sa transporte confortabil o familie si bagajele lor: o veritabila sinteza a calatoriei si a “mini van-ului” american. Renault introduce ideea de scaune modulabile. Un concept revolutionar care va schimba peisajul industriei auto pentru urmatorii 20 de ani a luat nasatere: minivanul sau MPV-ul . Dar revolutia este totusi discreta: 9 exemplare sunt vandute intr-o luna. Dar piata va exploda in curand.

 

Espace I

 

1987 Ferrari prezinta F40 la Frankfurt

Ferrari dezvaluie la cea de-a 40 aniversare un nou tip de automobil sport: super-masina (supercar-ul). Astfel se va face referire la acest automobil care pare a fi  conceput pentru curse, dar avand aprobarea sa circule pe drumurile publice. Cu o viteza de top de peste 320 km/h, timp de accelerare de la 0 la 100 km/k sub 4 secunde, cu tehnologie derivata din Formula 1, totul practic pentru un confort inexistent si un pret exorbitant, F40 tolereaza numai  superlative. Previzionat pentru numai 400 de exemplare, a facut obiectul unor speculatii care vor forta Ferrari sa tripleze productia.

 

Ferrari F40

 

1990 Lansarea lui Clio

Renault lanseaza un nou model de clasa mica al carui nume este deja o mini-revolutie: Clio. Micuta citadina a inaugurat un alt mod de numire a modelelor mai moderne si venea sa inlocuiasca modelul Renault 5. Obiectivul sau era sa fure din show-ul oferit de imbatranitul Peugeot 205. In ciuda alegerilor de ordin estetic contestate, va fi un succes. Va suferi “lifting-uri” in 1994 si 1996 si va inlocuit de Clio II in 1998 si ulterior de Clio III in 2005.

 

Clio I

 

1998 Smart apare pe pietele europene

Dupa ideea elvetianului Nicolas Hayek, grupul Daimler Chrysler construieste si comercializeaza in Europa un vehicul minuscul cu doua locuri. Un an mai devreme, presedintele Jacques Chirac si cancelarul Kohl inaugurasera fabrica din Hambach (Franta), departamentul Moselle. Dar acest mic oras este departe de castiga succesul scontat. Deja, in timpul productiei au inceput sa se acumuleze problemele conducand la retragerea lui Hayek. Scump si nepopular, mica “cutie de iaurt” a trebuit sa fie rabdatoare pana sa devina cu adevarat profitabila.

 

2003 Toyota Prius II, noul hibrid

Constructorul nipon prezinta a doua generatie de Prius. Primul model al acestui hibrid a fost fabricat in 1997. Intr-un context in care pretul combustibilului creste constant si cu efectul sera o preocupare globala, Prius-ul a repurtat un succes considerabil. Principiul hibriditatii consta in dotarea unui automobil cu un motor termic care consuma si polueaza putin, un motor electric si un generator. Motorul electric permite pornirea automobilului si mersul inapoi; in cazul in care e nevoie de o accelerare mare vor intra in functiune ambele unitati de putere pentru a safisface aceasta cerinta. Cand regimul de mers permite generatorul va reincarca bateriile si va controla functionarea vehiculului. Echipat cu acest sistem foarte economic, Prius va deveni un adevarat competitor pentru alti producatori.

 

Toyota Prius

 

2004 Renault lanseaza Logan

Grupul Renault incepe sa comercializeze Dacia Logan, un automobil destinat pietelor emergente. Scopul initial era sa se produca un vehicul care sa coste 5000 de euro, fiind o adevarata provocare. Romania este prima tara care va vedea Logan pe drumurile sale. Curand Loganul va intra pe piata mondiala si nu va dura mult timp pana va repurta un succes considerabil. Bazandu-se pe acest succes grupul decide sa comercializeze Logan si in Europa de Vest. Modelul va aparea pe piata franceza in 2005 pentru modica suma de 7500 euro. Succesul deplin al Daciei va veni o data cu lansare Sandero in 2007 si Duster in 2009, constructorul autohton reusind sa ajunga la o cota de piata de aproape 2% la nivel european in 2011.

 

Autohtonul Logan

 

2010 Nissan Leaf, vehiculul 100% electric

In Decembrie 2010 Nissan a inceput livrarile lui Leaf catre primii clienti din Statele Unite  si Japonia. In 2011 a fost lansat si in Europa in urmatoarele piete: Irlanda, UK, Franta, Portugalia, Olanda, Norvegia, Spania Si Elvetia. Conform Ciclului European de Testare (NEDC) Nissan Leaf ofera o autonomie de 175 km avand montat la partea din fata un motor electric sincron ce produce 110 cp si 280 Nm. Pretul acestui automobil este unul pe masura, in jur de 35.000 euro, dar viitorii clienti pot beneficia de stimulente guvernamentale considerabile pentru achizitionarea de vehicle eletrice ceea ce face ca pretul de lista sa scada considerabil in unele tari. Printre alte premii si recunoasteri Nissan Leaf  a castigat titlul de Masina Anului in Europa in 2011 si Masina Anului pe Mapamond in 2011.

 

Nissan Leaf

 

La inceput de mileniu trei consider ca automobilul se afla intr-un moment de rascruce avand in vedere restrictiile extrem de severe impuse referitoare la:  protectia mediului si conservarea resurselor naturale pe de o parte si reducerea costurilor, cresterea performantelor, a confotului si a placerii de  a conduce pe de alta parte. In acest context cred ca automobilul va suferi in viitor transformari importante pe toate planurile atat din punct de vedere al conceptiei subansamblurilor cat si in modul de control si conducere ale acestuia. Vom vedea ce ne rezerva viitorul…

From → Generale

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: