Skip to content

Airbagul – Prezentare generala

February 14, 2012

Airbag-urile sau sacii gonflabili sunt sisteme de retinere suplimentara (SRS)  alcatuite dintr-un sac (balon) proiectat sa se umple rapid cu gaz in cazul unei coliziuni suficient de severe a autovehicului, cu scopul de a preveni/proteja lovirea pasagerilor de volan, plansa de bord etc.

Airbag-urile fac parte din sistemele de siguranta pasiva a autovehiculului, adica sisteme de reducere a consecintelor accidentelor.

Sunt sisteme de retinere suplimentara a pasagerilor pentru ca principalul rol in retinerea pasagerilor revine centurilor de siguranta.

Declansarea airbag-urilor frontale

 

Deoarece modul de lucru al sistemului de retinere suplimentara este mai putin cunoscut si aud tot felul de versiuni eronate cu privire la modul de functionare si declansare o sa aduc cateva lamuriri suplimentare.

De obicei nedumeririle oamenilor se invart in jurul urmatoarei dileme: de ce nu mi s-au declansat airbag-urile desi am tamponat masina ? Raspunsul este destul de simplu si in general nu are legatura cu functionarea necorespunzatoare a sistemului: pentu ca centurile de siguranta ofera in acest caz un nivel de protectie adecvat nefiind necesara si declansarea airbagurilor care dupa cum veti vedea nu este un lucru tocmai placut pentru pasageri.

In mare sistemul de retinere suplimentara este alcatuit din urmatoarele: airbag-uri, unitatea de comanda (ACU – Airbag Control Unit), capsele pirotehnice ale centurilor de siguranta, senzori de acceleratie.

O alta nedumerire a unora este: de ce trebuie inlocuite si centurile de siguranta in cazul declansarii airbag-urilor ? Motivul mai jos:

Declansarea airbag-urilor se va face intotdeauna impreuna cu declansarea capselor pirotehnice ale centurilor de siguranta care vor pretensiona centurile de siguranta (pe ocupanti) pregatindu-i astfel pentru impact. In caz contrar, in momentul impactului, jocul liber creat intre pasager si centura poate crea leziuni destul de grave. De asemenea prin pretensionare se reduce semnificativ deplasarea pasagerului in timpul impactului.

Avand in vedere timpul scurt  (in jur de 20-30 milisecunde) de umflare impus sacilor gonflabili, viteza de umflare a acestora se situeaza in jur de 300 km/h, iar pasagerii vor resimti puternic contactul cu perna de aer (similar oarecum cu un pumn la nivelul capului), oricum mult mai redus decat contactul cu diferite parti din autovehicul. Avantajul in cazul airbag-ului este ca sarcinile se distribuie egal pe o suprafata extinsa (de ex. fata pasagerului) si ranile vor fi minore. Putin sange din nas nu va deranja pe nimeni stiind ca ai scapat cu viata.

Una din concluziile acestui articol: centura de siguranta ofera o protectia vitala in cazul oricarui tip de impact cu sau fara declansarea airbag-urilor.
Este imperativ deci sa purtam intotdeuna centura de siguranta!!

Ca idee, specialistii afirma ca in cazul unui impact, centura de siguranta ofera cam 75-80% din gradul total de protectie, restul de 20-25% revenind airbag-urilor si altor sisteme.

Intr-un articol viitor voi prezenta si cateva aspecte legate de modul de declansare al airbagurilor.

From → Siguranta

One Comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. Airbagul – componenta si statistici « Autotehnic

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: