Skip to content

Airbagul – componenta si statistici

February 15, 2012

Dupa cum mentionam in articolul precedent airbag-urile fac parte din sistemele de siguranta pasiva ale automobilului, iar scopul lor este de a proteja viata si integritatea corporala a pasagerilor chiar in cazul in care acestia nu poarta centura de siguranta. In cazul purtarii centurii de siguranta airbag-urile contribuie suplimentar la siguranta pasagerilor.

Conform unui studiu publicat de NHTSA se considera ca intre anii 1987 si 2001 numai in SUA au fost salvate de interventia airbag-urilor aproximativ 8400 de persoane. In cazul impactului frontal leziunile in zona pieptului se reduc cu aproximativ 65% , iar leziunile grave din zona capului cu 75%.

Din anul 1989, in SUA s-a introdus obligativitatea prezentei airbag-urilor pe automobile.

Airbag frontal sofer

Avand in vederea ca declansarea unui airbag se face prin aprinderea unei capse pirotehnice, viteza de umflarea a sacului fiind foarte mare (aproximativ 300km/h), au existat si victime datorita declansarii sacilor gonflabili. Astfel in SUA pana in anul 2000 au decedat 158 de persoane din care 92 de copii.

  • Ca urmare in jurul anului 2000 sistemele s-au perfectionat, astfel s-a impus controlul presiunii de umflare si  limitarea ei;
  • S-a introdus si obligativitatea posibilitatii decuplarii airbagului pasager.

Exista sisteme introduse in productia de serie care cantaresc pasagerii si in functie de masa stabilesc rata de umplere a airbagului controland astfel volumul maxim. Bineinteles ca astfel de sisteme vor fi prezente numai pe automobilele din clasa superioara si de lux.

Partile componente ale unui sistem de airbag sunt:

  1. Modulul cu capsa pirotehnica si rezervor cu substanta solida;
  2. Sacul gonflabil din nylon, pliat corespunzator;
  3. Unitatea de comanda (ACU) care monitorizeaza si analizeaza in permanenta dinamica autovehiculului pe directie longitudinala, tranversala si la rasturnare;
  4. Senzorii de acceleratie, giratie, de prezenta pasager.
Componenta modulului de airbag

Cele mai utilizate generatoare de gaz sunt cele cu azot deoarece acesta nu este daunator pentru om. Substanta solida din care provine azotul se numeste azida de sodiu care sublimeaza (trece direct din starea solida in cea gazoasa) datorita caldurii generate de aprinderea capsei pirotehnice.  In schimb azida de sodiu este foarte otravitoare pentru om.

In spatele sacului exista niste orificii mari care dezumfla airbag-ul imediat ce pasagerul apasa asupra lui, dupa impact, si care elibereaza in acelasi timp substanta de protectie a sacului (vezi mai jos).

Deasemenea materialul textil este impregnat cu o scrobeala sau pudra de talc cu rol de protectie a sacului in timp, contra imbatranirii. Acesta este motivul pentru care habitaclul autovehiculului se umple de praf in momentul declansarii airbag-urilor, aceasta substanta fiind responsabila si de producerea unor iritatii slabe/moderate la nivelul ochilor si gatului.

sursa foto: www.autoevolution.com

From → Siguranta

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: