Skip to content

Declansarea airbagurilor – principiul de operare

February 16, 2012

Alaturi de centurile de siguranta si tetierele active, airbagurile fac parte din categoria sistemelor de retinere a pasagerilor.

Primul automobil de serie care a fost echipat cu un sistem de airbag (frontal) a fost Mercedes clasa S in anul 1980. Din anul 1992 Mercedes a introdus airbagul sofer ca echipament standard pentru toate automobilele sale.
In anul 1996 Volvo a brevetat si introdus ulterior primul airbag lateral.

 

Mercedes clasa S din 1980

Dupa aceste “premiere” avand in vedere dezvoltarea rapida a electronicii, scaderea preturilor de productie si din motive de marketing (in 1997 s-a infiintat Euro NCAP) airbagurile au cunoscut o dezvoltare exponentiala, in zilele noastre fiind prezente pe aproape toate automobilele de serie. Asadar pe automobilele moderne, actuale vom avea: airbaguri frontale, airbaguri frontale pentru pasagerii din spate, airbaguri laterale, airbaguri cortina, airbaguri pentru genunchi si airbaguri anti-alunecare. In faza de testare sunt airbagurile pentru centurile de siguranta si airbagurile pentru protectia pietonilor montate pe capota. Ford declara ca va introduce pe noul model de Explorer, airbagurile pentru centurile de siguranta la pasagerii din spate.

In cazul unui impact frontal sever, de exemplu impactul unui automobil cu un stalp de la viteza de 50 km/h, deceleratia maxima poate sa ajunga la 60g (g=acceleratia gravitationala). Forta echivalenta acestei deceleratii este una extrema pentru organismul uman. Ca sa ne facem o idee ce inseamna aceasta forta putem face o paralela cu testele la care sunt supusi pilotii avioanelor militare: acestia aproape ca isi pierd cunostinta cand supusi unor acceleratii constante de 9g.

Si totusi cum supravietuiesc majoritatea oamenilor unor astfel de accidente, poate chiar si mai severe ?

 

Variatia deceleratiei in timp pentru un impact frontal de la viteza de 48 km/h

 

“Sansa” noastra consta in faptul ca aceste forte (deceleratii) extreme dureaza foarte putin timp, intre 3-5 milisecunde si practic organismul uman nu apuca sa reactioneze.

Conform graficului de mai sus durata totala a unui impact se situeaza intre 100 si 150 milisecunde (a zecea parte dintr-o secunda). Ca sa fie eficiente airbagurile trebuie sa se declanseze in prima treime din acest interval de timp, deci dupa maxim 30-40 milisecunde de la inceperea impactului. 

Declansarea airbagurilor se face masurand variatia vitezei in unitatea de timp, adica deceleratia. Asadar pentru ca unitatea de comanda airbag sa comande declansarea airbagurilor trebuie sa fie indeplinite simultan o deceleratie minima (ex. 20g) si o durata minima a impactului (ex. 20 milisecunde). Practic se masoara o acceleratie medie intr-un interval scurt de timp, 15-20 ms.

sursa foto: www.autoevolution.com

sursa grafic: curs ISA – Gabriel Anghelache

From → Siguranta

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: