Skip to content

Declansarea airbagurilor – detectarea impactului

February 21, 2012

Dupa cum mentionam si intr-un articol precedent protectia optima a pasagerilor in cazul unui impact frontal spre exemplu se obtine numai prin conlucrarea precisa a dispozitivelor pirotehnice ale airbagurilor si dispozitivelor de pretensionare ale centurilor de siguranta.

Pentru a maximiza efectul ambelor dispozitive de protectie, ele sunt activate de aceeasi unitate electronica de comanda (ACU) instalata intr-o pozitie centrala in habitaclu pentru a fi protejata in cazul unei coliziuni.

Cu aceste informatii la dispozitie o sa prezint cateva detalii relevante cu privire la modul de detectare si analiza a impactului de catre sistemul de airbag. Dar inainte de toate ma simt dator sa demontez urmatorul mit:

Pentru declansarea airbagurilor se ia in considerare viteza de deplasare a automobilului in momentul impactului: 30, 40, 50 km/h…Fals

Bineinteles ca monitorizarea acestui parametru – viteza vehiculului – nu poate acoperi toate situatiile intalnite in cazul unui impact, cum ar fi: vehiculul stationeaza fiind lovit de un alt vehicul, impactul cu diferite obstacole care nu produc o deceleratie puternica a vehicului si unde nu este necesara declansarea airbagurilor si altele. Dupa cum mentionam anterior decizia de declansare a airbagurilor este luata numai de catre unitatea de comanda care masoara continuu variatia deceleratiei in timp.

Unitatea de comanda ia in considerare la calculul deceleratiei atat informatiile furnizate de senzorii de acceleratie interni cat si informatiile de la unul sau doi senzori montati in exterior, de exemplu la nivelul barei fata. Contrar opiniei generale unitatea de comanda nu ia decizia de declansare a airbagurilor numai pe baza acestor senzori de acceleratie montati in exterior, ci mai degraba pe baza senzorilor interni printr-o analiza digitala a semnalului primit de la toti senzorii.

Senzorii de acceleratie externi, ofera informatii preliminare si timpurii cu privire la severitatea impactului pentru a ajuta unitatea de airbag sa diferentieze tipurile de impact si sa declanseze corespunzator airbagurile.

Asadar o lovitura de ciocan in service, inchiderea capotei, rularea pe piatra cubica si/sau rularea peste o groapa/denivelare in carosabil, toate acestea nu trebuie sa declanseze airbagurile.

Valorile timp de impact – deceleratie maxima care determina declansarea sistemelor de retinere a pasagerilor

 

In functie de tipul de impact, pragul de declansare al airbagurilor se atinge intre 10..60 milisecunde conform graficului de mai sus.

Totodata este permisa o distanta maxima  de 12,5 cm de deplasare in fata a pasagerului, pana la umflarea totala a airbagului pasager corespunzand unei perioade de aproximativ 10 ms + 30 ms = 40 ms dupa impactul initial (impact la viteza de 50km/h cu un obstacol solid). Este nevoie de 10 ms pentru aprinderea capselor pirotehnice si de 30 ms pentru umflarea completa a airbagului.

Caracteristicile de acceleratie, care sunt influentate spre exemplu de optiunile si echipamentele disponibile pe vehicul cat si de comportamentul la deformare al caroseriei, sunt diferite la fiecare model de vehicul. In final acestea vor determina setarea parametrilor de sensitivitate care sunt de o importanta cruciala pentru declansarea airbagurilor si pretensionarea centurilor de siguranta.

Practic, fiecare constructor de automobile, in functie de strategia sa de proiectare, va programa la finalul liniei de asamblare in unitatea de airbag parametrii de declansare si totodata diferitele optiuni prezente pe vehicul.

Sursa grafic: Curs ISA – Gabriel Anghelache

From → Siguranta

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: