Skip to content

Controlul tractiunii

March 2, 2012

Sistemul de control al tractiunii cunoscut si sub denumirile de TCS (Traction Control System) sau ASR (Anti Skid/Slip Regulation) este un sistem de siguranta activa, intregrat de obicei in sistemul ESP si care foloseste informatii de la sistemul de ABS pentru a putea functiona.

La majoritatea vehiculelor, controlul tractiunii este integrat in sistemul ESP (Electronic Stability Program), dar sunt si automobile care dispun doar de acest sistem fara a dispune de celelalte functii ale sistemului ESP. In general prezenta sistemului pe o masina se poate verifica simplu, prin prezenta butonului de decuplare/cuplare a sistemului in panoul de comanda.

 

Buton dezactivare/reactivare ESP

 

Dupa cum sistemul ABS nu permite blocarea rotilor in timpul procesului de franare, sistemul de control al tractiunii limiteaza alunecarea/patinarea excesiva a rotilor motoare in timpul procesului de demarare al autovehiculului.

Practic acest sistem joaca rolul unui diferential autoblocabil incipient fiind foarte util atunci cand rotile ajung pe suprafete cu coeficienti de aderenta diferiti (suprafete cu miu-slip ex. o roata pe astfalt si una pe gheata).
Atunci cand sistemul detecteaza o diferenta mare de viteza intre rotile aceleasi punti motoare (prin intermediul senzorilor de viteza ai sistemului ABS), in functie de situatie, intai va frana roata cu viteza de rotatie mai mare si daca este necesar sistemul va actiona si prin reducerea cuplului motor.

 

 

Componenta sistemului de control al tractiunii
 
 
Dupa cum se stie marele dezavantaj al diferentialului este ca transmite tot cuplul motor catre roata cu viteza de rotatie mai mare. Acest lucru poate fi lesne observat iarna pe suprafete alunecoase cand o roata se invarte execesiv, iar cealalta roata sta pe loc.. si “berbecul” de la volan continua sa tureze si mai tare motorul accentuand acest fenomen. 
Prin cele doua actiuni mentionate mai sus, in speta, franarea unei roti si limitarea cuplului motor, sistemul de control al tractiunii combate acest dezavantaj, prin transferarea unei parti din viteza si implicit din cuplu motor, de la roata cu viteza mai mare de rotatie catre roata viteza mai mica de rotatie.
 

Putem asadar desprinde avantajele sistemului de control al tractiunii:

  •  pastreaza manevrabilitatea vehiculului prin limitarea patinarii excesive si mentinerea rotilor in limitele de  aderenta;
  •  imbunatateste tractiunea.

Cateva detalii tehnice despre modul cum functioneaza acest sistem intr-un articol viitor.

From → Siguranta

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: