Skip to content

Distributia variabila

April 20, 2012

Prin distributie se intelege ansamblul organelor motorului cu ardere interna care permite umplerea cilindrilor cu incarcatura proaspata si evacuarea gazelor arse din cilindri. Cuprinde: colectoarele de admisie si evacuare, supapele, arborii cu came, componente ce asigura transmiterea miscarii de la came la supape (arcuri, tacheti, tije, culbutori etc. ), lantul/cureaua de distributie si pinioanele de angrenare.

Toate motoarele moderne cu aprindere prin scanteie (pe benzina) au nevoie de aplicarea distributiei variabile pentru a putea satisface cerintele din ce in ce mai severe de economicitate, emisii poluante si performante dinamice, dupa cum mentionam si intr-un articol anterior.

Se spune ca distributia este variabila atunci cand durata de deschidere si inaltimea de ridicare ale supapelor sunt variabile si, deasemenea, momentele de deschidere si inchidere ale acestora nu sunt fixe. In literatura de specialitate acestea sunt cunoscute sub numele de VVA (Variable Valve Actuation System) sau VVT (Variable Valve Timing System).

Denumirile de mai jos de care probabil ati auzit, folosite si comercial de catre producatori, reprezinta denumiri ale unor sisteme/solutii de distributie variabila:

Valvetronic de la BMW;

VVEL de la Nissan (Variable Valve Event and Lift);

VTEC de la Honda;

VarioCam Plus de la Porsche;

MIVEC de la Mitsubishi (Mitsubishi Innovative Valve timing and lift Electronic Control) ;

Valvematic de la Toyota;

Multiair de la Fiat etc.

Mai jos gasiti cateva imagini cu sistemul de distributie variabila Valvetronic de la BMW:

 

 

Componentele distributiei Valvetronic si pozitiile relative in cazul ridicarilor maxima si minima ale supapelor:

 

 

Mai jos si modul de functionare:

 

    

        

 

 

 

 

 

 

 

Fiecare dintre aceste sisteme prezinta avantaje si dezavantaje, unele sisteme de distributie variabila mai putin sofisticate asigura doar varierea momentelor de deschidere si inchidere ale supapelor, fara sa modifice duratele fazelor. Altele mult mai sofisticate sunt capabile sa varieze mai multi parametri, cum ar fi: inceputul si sfarsitul fazelor, inaltimea de ridicare a supapei, duratele de deschidere sau combinatii ale acestora.

De exemplu un sistem ceva mai sofisticat este Valvetronic de la BMW care impreuna cu sistemul original BMW-VANOS permite varierea tuturor parametrilor de distributie variabila mentionati mai sus.

From → Generale

One Comment
  1. Belega permalink

    Daca ar fi actionata supapa pur electric deschiderea s-ar putea face pana la maximul cursei (talerul supapei ramane la o distanta constanta de piston cand acesta coboara), urmand a se inchide instantaneu cand pistonul e la pmi. Atunci am avea o mare aerisire la evacuare si o mare cale libera aerului la admisie. La admisie ar putea fi niste supape filiforme (ca niste cuie) ca si la evacuare de altfel, ar fi foarte usoare iar electromagnetii sau motorasele pas cu pas ar fi foarte rapide, dar mecanica asta are si ea niste limitari, ar trebui sa trecem la angrenaj electric, iar consumul per km ar scadea drastic deoarece morotul functioneaza aprox. constant, el nemaipreluand momentele de accelerare si de sarcina mare mersul rotund si constant facandu-i numai bine si la consum si la uzura. Mai creste si randamentul un pic asa, iar randamentul motorului electric este de minim 75%. Vedeti solutia adoptata la locomotivele americane, dar si europene si chiar disel-electricele romanesti.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: