Skip to content

Subvirarea si supravirarea

April 26, 2012

Fiind vorba de niste termeni foarte uzitati de mai toata populatia care isi da cu parerea despre “masini”, o sa explic mai jos ce inseamna si la ce se refera  comportamentul subviratoriu sau supravirarea, respectiv comportamentul supraviratoriu sau supravirarea la automobile.

Un automobil are un comportament subviratoriu daca in momentul cand se negociaza un viraj traiectoriile rotilor fata sunt totdeauna exterioare traiectoriilor rotilor spate raportat la centrul de rotatie al virajului. Practic, fata de un automobil presupus neutru parcurge, la egalitate de unghiuri de virare, o traiectorie mult mai larga si teoretic este necesar sa se intre in curba virand cu o anumita anticipare si cu un unghi de viraj mai mare.

Subvirarea

La un automobil care supravireaza, intotdeauna rotile puntii spate vor parcurge o traiectorie mai larga decat rotile puntii fata. Practic la intrarea intr-un viraj automobilul supravirator va avea o tendinta naturala de a vira, deci este necesara negocierea curbei cu un unghi de viraj mai redus comparativ cu un automobil presupus neutru.

Supravirarea

Mai simplu si usor de retinut:

  • subvirarea apare cand se pierde aderenta la rotile puntii fata;
  • supravirarea apare cand se pierde aderenta la rotile puntii spate.

In general automobilele cu tractiune fata au tendinta subviratorie, iar automobilele cu tractiune spate au tendinta supraviratorie.

From → Glosar tehnic

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: