Skip to content

Transmisii integrale – clasificare

May 3, 2012

Pe piata auto mondiala, un lucru este cert, vehiculele echipate cu transmisii integrale si capacitate marita de trecere sunt din ce in ce mai populare si asta in ciuda tendintei de crestere a pretului la combustibili. Constructorii de automobile incearca, asadar, sa tina pasul cu cererea  de astfel de automobile prin diversificarea gamei de vehicule cu transmisii integrale. Astfel in ultimele decenii au luat nastere urmatoarele tipuri de automobile cu transmisii integrale: SUV (ex. Audi Q7), crossover (ex. Nissan Qashqai), crossover de clasa mica (ex. Nissan Juke) etc.

 

Jeep Cherokee a fost primul SUV modern construit

 

Pentru a clarifica macar un pic lucrurile in acest domeniu este necesara o clasificare a transmisiilor integrale care sa poata acoperi multitudinea de solutii constructive dezvoltate de constructorii de automobile de-a lungul timpului. Astfel avem:

  •          transmisii integrale permanente;
  •          transmisii integrale nepermanente.

Pentru cazul transmisiilor integrale permanente cuplul motor este transmis in permanenta catre ambele punti ale autovehiculului indiferent de conditiile de rulare si intentiile conducatorului auto. De obicei vehiculele cu transmisii integrale permanente folosesc un diferential central pentru transmiterea momentului motor, nefiind disponibila selectarea de catre sofer a modului de tractiune (Ex. marca Subaru construia pana de curand numai autovehicule cu transmisie integrala permanenta).

In cazul transmisiilor integrale nepermanente in conditii normale de drum, cuplul motor este transmis doar catre una din punti. In functie de dorinta conducatorului auto sau in functie de conditiile de drum se pot selecta mai multe moduri de transmitere ale cuplului motor: modul automat de tractiune unde unitatea de control a tractiunii decide sa transmita cuplul catre punti in functie de conditiile de rulare, tractiune 4X4 unde cuplul este transmis permanent catre ambele punti, tractiune 4X2, sau ca optiune separata la unele autovehicule tractiune egala 50:50 la  puntea fata si puntea spate, cunocut ca modul lock.

 

Comutator al sistemului de transmisie integrala la modelul Nissan Qashqai

 

Unele autovehicule destinate rularii off-road  au si optiunea de a selecta un raport de transmitere  mai mare (4×4 greu sau 4L) pentru tractiunea integrala, cu scopul de a amplifica cuplu transmis rotilor in conditii de drum foare greu cu noroi, drum pietros si/sau drumuri in rampa foarte inclinate.

From → Generale

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: