Skip to content

Sistemul de control al stabilității (ESP) – introducere

January 21, 2013

Sistemul de control al stabilitității sau ESP face parte din categoria sistemelor de siguranță activă, adică are rolul de a preveni producerea accidentelor de circulație. Având în vedere importanța acestui sistem, noile directive ale Uniunii Europene impun prezența obligatorie a sistemului ESP pe orice nou model de autovehicul produs începând cu anul 2012.

Deasemenea și organismul independent de testare EuroNcap a inclus din 2011, sistemul ESP, în programul său de testări, prin așa numitul test “sine-with dwell”, responsabilizând  astfel constructorii de automobile la o proiectare mai riguroasă a sistemului. Fiecare model de automobil care are sistemul ESP montat, este testat si apoi notat dacă trece testul.

Mai jos gasiți o înregistrare video elocventă cu modalitatea de testare a ESP pentru modelul Audi A3, cu ESP decuplabil:

 

 

Se poate observa cum testul simulează o manevră bruscă de evitare a unui obstacol, iar in cazul in care ESP-ul este decuplat autovehicul derapează.

Acronimul ESP provine din limba engleză Electronic Stability Program si este un termen general adoptat de mai toți constructorii de automobile. Totuși la unii constructori de automobile mai pot fi întâlnite si următoarele denumiri: ESC Electronic Stability Control, DSC Dynamic Stability Control sau VDC Vehicle Dynamic Control.

Un lucru este cert, eroarea umană are o pondere însemnată în producerea accidentelor de circulație. Chiar și in condiții normale de circulație, șoferul, respectiv automobilul său își pot atinge limitele fizice de reacție/operare datorită spre exemplu unui viraj neprevăzut al drumului, unui obstacol neașteptat de pe drum sau datorită schimbării neprevăzute a condițiilor de aderență de pe suprafața de rulare.

Viteza excesivă este un alt factor important care poate face ca vehiculul să devină incontrolabil pentru șofer, având în vedere că forțele rezultate ca urmare a accelerațiilor laterale pot atinge niveluri foarte ridicate care vor suprasolicita șoferul în menținerea traiectoriei corecte a vehicului.

În cazul pierderii aderenței, vehiculul se va comporta diferit față de așteptările șoferului, obișnuit cu un comportament neutru al autoturismului. În asemenea situații limită, șoferul nu mai este capabil sa stabilizeze de la sine autovehiculul; ca regulă generală el va intensifica instabilitatea autovehiculului ca urmare a reacțiilor rezultate din frică și panică.
Ca urmare, apare o discrepanță însemnată între direcția longitudinală de mișcare a vehiculului și axa longitudinală a vehiculului  (unghiul de derivă β). Chiar dacă va vira in direcția opusă, un șofer normal va avea șanse mici să restabilizeze vehiculul la unghiuri de derivă mai mari de 8°.

Programul de control al stabilității (ESP) aduce o contribuție  însemnată pentru situațiile descrise mai sus ajutând șoferul să mențină autovehiculul sub control în limitele de operare impuse de legile fizicii. Senzorii măsoară în permanență atât intențiile șoferului cât și comportamenul autovehiculului. Prin compararea stării actuale cu o stare predefinită pentru situația curentă, sistemul, in cazul unor discrepanțe semnificative, va interveni asupra sistemului de frânare și a sistemului de control al motorului pentru stabilizarea mișcării autovehiculului.

withwithout_esp

                      Sistemul ESP are rolul de a menține vehiculul pe traiectoria dorită

Având în vedere că sistemul ESP folosește informații furnizate de sistemul ABS (antilock braking system) nu va putea exista un vehicul dotat cu ESP, fără ABS montat. Sistemul ESP oferă oricum capabilități mult superioare sistemului ABS sau ABS și TCS  luate împreună. Practic sistemul ESP se asigură că vehiculul nu pierde aderența la puntea spate (supravirare) sau nu pierde aderența la puntea față (subvirare), ci urmează traiectoria dorită de șofer atât cât se poate in limitele fizicii.

Intr-un articol viitor voi detalia principial (modul de lucru este foarte complex si nu poate fi acoperit intr-un singur articol de o pagină) modul de funcționare al sistemului ESP și ce informații sunt necesare pentru menținerea vehiculului pe traiectoria dorită de șofer.

Sursa înregistrare video: http://www.euroncap.com

From → Siguranta

One Comment
  1. Cred ca conteaza si cat de mult stii sa manevrezi masina…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: