Skip to content

Sistemul Start/Stop

February 20, 2013

Funcția Start/Stop permite oprirea temporară a motorului cu ardere internă fără ca șoferul să fie nevoit să-l oprească el însuși. Motorul este oprit automat în fazele de staționare ale automobilului cum ar fi ambuteiajele sau oprirea la semafor și este imediat repornit imediat ce șoferul intenționează să demareze de pe loc.

Funcția Start/Stop constituie primul pas în procesul de hibridizare al autovehiculelor având în vedere că a staționa cu motorul pornit înseamnă energie irosită.

Acest sistem coroborat cu alte îmbunătățiri aduse motorului cu ardere internă contribuie la reducerea considerabilă a consumului de combustibil (până la 25% – 30%) și implicit a emisiilor de CO2 în special în regimurile mixte de conducere.

Funcția Start/Stop este integrată în calculatorul de control al motorului (ECU). În general funcția este întotdeauna activată la pornirea motorului și poate fi dezactivată prin intermediul unui comutator.

superb-ae2-start-stop-greenline-01

                                                       Comutator pentru Sistemul Start/Stop

Condiții de functionare pentru faza Stop

În această fază motorul este oprit automat dacă sunt îndeplinite simultan următoarele condiții:

  • Autovehicul staționeaza (viteză < 4 km/h);
  • Pedala de accelerație nu este acționată;
  • Schimbătorul de viteze este în poziție neutră și pedala de ambreiaj este neacționată;
  • Temperatura exterioră între 0° C și 30° C;
  • Sistemul nu este dezactivat manual de la comutator;
  • Nici un criterie de excludure nu este activ (ex: în timpul unei regenerări a filtrului de particule sistemul nu va opri motorul). În funcție de strategia fiecărui constructor avem mai multe criterii de excludere pe care nu le voi aminti în acest articol.

Condiții de funcționare pentru faza Start

În această fază motorul este pornit automat dacă sunt îndeplinite simultan următoarele condiții:

  • Șoferul acționează pedala de ambreiaj;
  • Schimbătorul de viteze este în poziție neutră;
  • Autovehicul staționează (viteza < 4 km/h);

De asemenea modul Stop este întrerupt automat dacă șoferul:

  1. acționează comutatorul de dezactivare;
  2. autovehiculul începe să ruleze;
  3. este acționata instalația de aer condiționat.

Această nouă funcție va impune prezența unui comutator de dezactivare, unei lămpi de avertizare suplimentare în tabloul de bord, eventual mesaje text referitoare la Sistemul Start/Stop.

auto_start_stop

                                                 Martor de avertizare pentru Sistemul Start/Stop

Din punct de vedere tehnic prezența acestui sistemului impune modificări importante după cum urmează:

    1. La autovehiculele cu sistem Start/Stop vom avea montat un demaror întărit și de putere crescută proiectat să reziste la peste 150.000 de porniri ale motorului spre deosebire de unul normal conceput pentru 35.000 de porniri. Important de reținut pentru intervențiile în service, demarorul va trebui înlocuit cu unul similar.
    2. În cazul autovehiculelor cu sistem Start/Stop acumulatorul va suporta solicitări foarte mari. Acest lucru se datorează pe de o parte numeroaselor proceduri de pornire, pe de altă parte  și faptului că, pe parcursul fiecărui mod Stop, întreaga rețea de bord trebuie alimentată cu tensiune.
      De aceea pentru automobilele cu sistem Start/Stop este recomandat să se monteze acumulatori speciali care dispun de o rezistență la cicluri crescută față de un acumulator obișnuit.
    3. Sistemul Start/Stop impune prezența unor senzori noi (ex: senzor de subpresiune montat la amplificatorul forței de frânare, senzor poziție neutră schimbător viteze ) și a unui modul de stabilizare a tensiunii.

Modul de funcționare al sistemului și descrierea fiecărei componente vor fi acoperite într-un articol viitor.

Update: Sistemul Start/Stop conlucrează pe lângă funcția start/stop amintită mai sus și cu funcția de încărcare inteligentă a alternatorului. Pentru un vehicul convențional controlul alternatorului a fost adaptat în acest scop. Astfel în timpul rulării normale a automobilului se optează pentru scăderea tensiunii de încărcare a generatorului, iar în timpul fazelor de decelerare se crește tensiunea de încărcare a generatorului. Rezultă astfel o reducere a consumului de combustibil de 4 până la 5 %  în ciclul european de testare NEDC  (New European Driving Cycle).

From → Noutati

3 Comments
  1. Radu Negrila permalink

    Ca o variatiune pe aceasta tema, Mazda are sistemul i-stop, care e mai rapid decat sistemele start-stop clasice. Pornirea este usurata prin actiunea fortei de presiune dezvoltata in urma arderii amestecului carburant intr-unul din cilindri. Pentru aceasta, la oprirea motorului, pistoanele sunt pozitionate astfel incat, la repornire, arderea sa se produca imediat intr-unul din cilindri. Alternatorul, folosit acum pe post de demaror, nu trebuie sa furnizeze decat un mic impuls, restul lucrului mecanic consumat la pornire fiind asigurat de forta dezvoltata in urma arderii. Asezarea pistoanelor in pozitia favorabila pornirii se realizeaza tot cu ajutorul alternatorului, prin rotirea in sens invers a arborelui cotit, care este utilat pentru acest scop cu un senzor de rotatie bidirectional.

    • Foarte interesant și eficient sistemul start-stop al celor de la Mazda. Pe lângă faptul că este mai rapid, cred că se poate folosi un demaror convențional. Din câte înțeleg alternatorul ajută la pornirea motorului pe lângă poziționarea favorabilă a pistoanelor în cilindri. Mulțumesc pentru comentariu.

  2. Albu Mihai permalink

    Bună seara . Dețin un vw touareg 2011 și are funcția start stop . În timp ce ma deplasam spre serviciu a apărut eroare start stop și masina nu mai se oprește. A apărut și martorul motor. Am dus- o la service-ul vw de 3 zile și nu am primit nici un răspuns. Ce ar putea fi ? Dacă merg cu ea cu aceasta eroare afectează cutia ? Acest start stop poate fi anulat ? Va mulțumesc.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: