Skip to content
Tags

,

EGR sau sistemul de recirculare a gazelor de evacuare

May 31, 2013

Acronimul EGR (exhaust-gas recirculation) este un termen foarte des uzitat de mai tot poporul care are de-a face mai mult sau mai putin cu lumea automobilelor. Totusi am constatat ca multi din cei care folosesc acest termen (din pacate multi din domeniul auto) nu stiu si nu inteleg care este rolul acestui sistem care este prezent pe toate automobilele moderne, in special la motoarele Diesel.

Rolul de baza al sistemului EGR este de a reduce emisiile poluante de oxizi de azot NOx. Vezi aici articolul cu substantele poluante emise de automobile.

Contrar opiniei generele sistemul EGR se monteaza si la motorele moderne pe benzina, este vorba de cele cu injectie directa de benzina care functioneaza cu amestecuri stratificate.

Principiul de functionare

Dupa cum ii spune si numele acest sistem preia o parte din gazele arse din galeria evacuare (de obicei de dupa turbcompresor), le introduce in galeria de admisie unde se amesteca cu aerul proaspat dupa care sunt introduse in camera de ardere.  Inainte de ajunge in galeria de admisie gazele de evacuare la motoarele moderne, incepand de la Euro 4 sunt racite prin intermediul unui racitor aer-apa pentru a creste eficienta recircularii.

Reducerea cantitatii de oxigen din amestecul de aer proaspat si racirea suplimentara a gazelor de evacuare au ca efect scaderea temperaturii de ardere a amestecului carburant cu pana la cateva sute de grade, in functie de gradul de recirculare aplicat.

Care este scopul  ?  

Mecanismul de formare al oxizilor de azot este unul foarte complex, trebuiind indeplinite simultan urmatoarele conditii pentru ca acestia sa se formeze. Este nevoie de timp, oxigen si temperaturi inalte pentru ca oxizii de azot sa se formeze.

Prin introducerea unei cantitati suplimentare de gaze arse reziduale in admisie, se reduce pe de o parte temperatura de ardere din camera de combustie, iar pe de alta parte aceste gaze inlocuiesc o parte din incarcatura proaspata ce contine oxigen. Astfel mecanismul de formare al oxizilor este stopat considerabil actionand pe doua cai asupra factorilor mentionati mai sus.

Bineinteles ca acest proces recirculare este controlat foarte precis de catre calcultorul de injectie astfel incat sa nu fie afectate performantele autovehiculului. Prea multe gaze arse reziduale introduse in cilindru vor afecta procesul de ardere si implicit performantele automobilului.

Componenta principiala a sistemului

  • supapa de recirculare gaze de evacuare controlata de calculatorul de injectie. Supapa poate fi controlata:
  1. Vacumatic (de obicei la Euro 4) – in acest caz sistemul se compune din: electrovalva de control supapa EGR, capsula de vacuum, senzor de pozitie (nu la toate sistemele),racitor EGR (in functie de sistem), conducte de vacuum.
  2. Electric  (uzual la Euro 5) – in caz sistemul cuprinde: motoras electric de control (supapa EGR) pas cu pas si senzor de pozitie pentru supapa EGR, racitor EGR.
  • calculator de injectie (ECU motor) care contine toate strategia de control a sistemului;
  • conducte de legatura (admisie – evacuare) pentru transferul gazelor arse reziduale.
Sistemul EGR - schema de principiu

Schema de principiu a sistemului EGR

In general sistemul EGR se monteaza la motoarele cu ardere interna care functioneaza cu amestecuri sarace (λ>1)*, adica motoarele Diesel si motoarele cu aprindere pin scanteie cu injectie directa care functioneaza cu amestecuri stratificate.

  * Vezi articolul despre coeficientul de exces de aer λ , aici.

From → Poluare

One Comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. Injectia directa de benzina | Autotehnic

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: