Skip to content

Transmisii automatizate cu dublu-ambreiaj (DCT)

August 1, 2013

Prin transmisie automatizata cu dublu-ambreiaj se intelege o transmisie manuala clasica, ce utilizeaza doua ambreiaje, unul pentru treptele impare si unul pentu treptele pare, la care comenzile de schimbare a treptelor au fost automatizate prin control electro-hidraulic.

Am folosit denumirea de automatizata pentru ca acest tip de transmisii sunt de fapt transmisiile manuale, clasice la care s-au automatizat procesul de schimbare a treptelor de viteza, total diferite ca si constructie de o transmisie automata clasica cu mecanisme planetare si convertizor de cuplu.

Primul autoturism de serie echipat cu o transmisie cu dublu-ambreiaj a fost Volkswagen Golf 4 in 2003 (denumita DSG – Dual Shift Gearbox), grupul Volkswagen fiind un pioner in acest sens.

Schema de principiu DCT

Dupa cum se poate observa din schema de mai sus fiecare ambreiaj este conectat la cate un arbore al transmisiei:

– ambreiajul 1 si arborele rosu comanda treptele impare 1,3,5;

– ambreiajul 2 si arborele verde comanda treptele impare 2,4,6.

Ingeniozitatea acestei transmisii consta in faptul ca arborii transmisiei sunt coaxiali (trec unul prin altul), ceea ce permite o economie insemnata de spatiu si greutate, acesta fiind unul din avantajele acestei transmisii.

Deasemenea ambreiajele sunt multidisc, in general functioneaza in ulei (sunt solutii cu mediu uscat ) si sunt montate in aceasi carcasa/unitate rezultand astfel un ansamblu foarte compact.

Transmisia cu dublu-ambreiaj de la ZF 7DT50 montata pe modelul Porsche Carrera Coupe

Prin faptul ca permite schimbarea treptelor de viteza in flux de putere, se desprind urmatoarele avantaje ale transmisiei de tip DCT  – in momentul cand se comanda schimbarea unei trepte practic treapta urmatoare este deja preselectat schimbarea facandu-se aproape instantaneu (exista totusi o intrerupere de cateva ms, insesisabila) :

Avantajele DCT

1. Condus mult mai lin, fara socuri;

2. Reducerea consumului de combustibil;

3. Dinamicitate si performante de demarare imbunatatite;

4. Dimensiuni si masa mai reduse in comparatie cu o transmisie automata care poate transmiste acelasi cuplu.

In ultimii ani mai toti constructorii de automobile au inclus acest tip de transmisie in oferta lor comerciala sub diferite denumiri, avand in vedere avantajele prezentate mai sus: Powershift de la Ford, DSG la Volkswagen, EDC la Renault etc.

Sursa foto: howstuffworks.com

From → Noutati

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: