Skip to content

Acvaplanarea

August 2, 2013

Acvaplanarea reprezinta o pierdere de aderenta la nivelul rotii datorata formarii unei pelicule de apa intre pneu si calea de rulare.  Astfel fenomenul de acvaplanare influenteaza in mod dramatic contactul dintre pneu si calea de rulare.

acvaplanare

Fenomenul de acvaplanare

Tendinta de acvaplanare este influentata in mod direct de urmatorii factori:

  • grosimea stratului de apa de pe calea de rulare;
  • viteza autovehiculului;
  • profilul anvelopei;
  • gradul de uzura al anvelopei;
  • forta de apasare a rotii pe calea de rulare.

In exemplele de mai jos se poate observa clar cum suprafata de contact pneu-cale de rulare scade semnificativ o data cu cresterea vitezei autovehicului:

aquaplanage-31kmh-michelin

Pata de contact pneu-cale de rulare la                  31km/h

aquaplanage-91kmh-michelin

Pata de contact pneu – cale de rulare la 91                         km/h

Se pot desprinde urmatoarele concluzii legate de fenomenul de acvaplanare si implicit de condusul in siguranta:

1. Riscul de acvaplanare creste o data cu grosimea stratului de apa de pe sosea (chiar si la rularea in linie dreapta), anvelopa ne mai fiind capabila sa evacueze toata cantitatea de apa din pata de contact ( cazul unei ploi torentiale);

2. Riscul  de acvaplanare creste o data cu viteza autovehiculului, anvelopa ne mai avand suficient timp sa evacueze toata cantitatea de apa de la nivelul petei de contact;

3. Daca anvelopele sunt uzate creste riscul de acvaplanare. Rolul profilului unei anvelope este acela de a elimina apa din zona de contact anvelopa – cale de rulare.

NB Este de preferat sa schimbati anvelopele de vara cand grosimea profilului benzii de rulare scade sub 4 mm. Oricum pe toate anvelopele exista un martor de uzura care indica momentul cand anvelopele trebuiesc schimbate.

From → Glosar tehnic

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: