Skip to content

Asistenta la mentinerea benzii de circulatie

August 7, 2013

Sistemul de mentinere a benzii de circulatie sau Lane Keeping Aid face parte din categoria sistemelor de siguranta activa, adica sisteme care ajuta la prevenirea accidentelor de circulatie. In cazul de fata sistemul asista soferul sa mentina banda de circulatie in cazul neatentiei sau lipsei de reactie a acestuia putand fi crucial pentru evitarea unui accident si implicit salvarea de vieti omenesti.

Cum se realizeaza acest lucru ?  Desi la prima vedere pare complicat, in realitate cel putin din punct de vedere constructiv si principial lucrurile sunt destul de simple…acum nu stiu cate mii de ore de munca au investit echipele de testare si programare, dar rezultatele sunt exceptionale.

Image

O situatie destul de des intalnita din pacate , adormirea la volan

Asistentul de mentinere a benzii de circulatie detecteaza banda de circulatie prin intermediul unei camere video si asista soferul la mentinerea benzii prin virarea automata a volanului utilizand sistemul de servodirectie electrica al autovehiculului.

In cazul interventiei sistemului acesta se decupleaza automat in cazul unei interventii bruste a soferului sau in cazul in care soferul actioneaza volanul in directia opusa.

Functionarea sistemului

Modulul camera video montat in partea superioara a parbrizului monitorizeaza in permanenta drumul cu scopul de a identifica marcajele drumului, fie linie intrerupta, fie linie continua. Soferul este informat prin intermediul afisajului central daca sistemul este functional, avand in vedere ca trebuiesc indeplinite o serie de conditii (pe care le voi mentiona mai jos) pentru ca sistemul sa fie activ.

Lane keeping Aid

Soferul este in permanenta informat cu privire la functionalitatea sistemului prin intermediul ecranului central din tabloul de bord

Pozitia relativa a vehicului in raport cu liniile de demarcatie ale benzii este analizata in permanenta pentru a ajuta, in caz de nevoie, soferul sa mentina vehiculul pe traciectoria dorita. Sistemul lucreaza astfel in doua moduri:

  •  Modul asistare – In cazul in care vehiculul deviaza de la traiectorie si se apropie de una din liniile de demarcatie sistemul aplica un usor cuplu de sens opus la volan pentru a redresa vehiculul pe centrul benzii de circulatie.  Sistemul este astfel conceput astfel incat soferul sa ramana ca principal factor de control al vehicului, astfel incat aplica doar o mica corectie de directie presupunand ca soferul va sesiza manevra si va redresa in continuare vehiculul.
  • Modul avertizare – In cazul in care autovehiculul incalca linia de demarcatie a benzii, de exemplu intr-o curba, soferul este avertizat prin vibratii transmise in volan ca nu s-a aplicat suficient cuplu de corectie al directiei.

Cele doua moduri de avertizare si asistare pot fi activate si dezactivate separat. La pornirea motorului. La pornirea motorului  modul asistare  este setat implicit ca dezactivat soferul trebuind sa actioneze un comutator daca doreste activarea sistemului.

Asistenta la mentinerea benzii de rulare

A – sistemul nu intervine
B – sistemul intervine prin corectarea directiei de mers
1 – traiectoria autovehicului fara interventia sistemului
2 – traiectoria urmata de vehicul ca urmare a corectiei aplicate

Asistenta la mentinerea benzii de circulatie este activa daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

– viteza de deplasare peste 65 km/h;

– sunt recunoscute marcajele ce delimiteaza benzile de circulatie;

– soferul trebuie sa aibe contact cu volanul  (altminteri soferul este avertizat acustic si printr-un mesaj text sa preia controlul directiei); sistemul a fost asftel proiectat incat soferul sa nu se bazeze doar pe functia de asistare a directiei si sa conduca masina fara maini pe volan.

– semnalizatoarele nu sunt activate;

– soferul nu actioneaza voit directia;

– latimea benzii de circulatie intre 2,5 – 4,5 m.

Deasemenea pentru ca sistemul sa fie functional zona de vedere a camerei video de pe parbriz trebuie sa fie curata si/sau sa nu fie obstructionata. Oricum soferul va fi informat daca vizibilitatea nu este buna printr-un mesaj in tabloul de bord.

Organismul independent de testare EuroNcap a premiat sistemul Lane Keeping Aid montat pe autovehiculul Ford Focus model 2011. Mai jos un scurt film demonstrativ de la Ford care evidentiaza modul de lucru al sistemului:

Completari tehnice (pour les connaisseurs):

Marele avantaj al acestui sistem este ca se foloseste de sistemele deja preexistente pe vehicul: sistemul de servodirectie electrica care la Ford Focus este montat direct la nivelul casetei de directie si nu la nivelul coloanei de directia ca la majoritatea vehicululelor cu servodirectie electrica; senzorul unghi volan al sistemului ESP; senzorul de cuplu volan tot al sistemului de servodirectie eletrica; senzorul de giratie si acceleratie laterala al sistemului ESP.

Suplimentar pentru sistemul LKA apare doar modulul camerei video (si softul necesar) care dupa cum vom vedea in articolele viitoare incorporeaza si un sensor laser (pentru alt sistem de siguranta activa) cat si senzorul de ploaie/lumina.

Modulul camera video comunica in permanenta digital prin intermediul retelei CAN, cu toate celelalte unitati electronice cu care are nevoie: EPS, ABS/ESP, BCM, PCM etc..

Probabil va intrebati cum sunt transmise vibratiile in volan ? Motorasul sistemului de servodirectie electrica genereaza aceste vibratii la nivelul cremalierei casetei de directie care apoi sunt transmise prin intermediul coloanei de volan la nivelul volanului.

From → Siguranta

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: