Skip to content

Sistemul de monitorizare a unghiului mort

August 8, 2013

Dintre noile sisteme de siguranta activa dezvoltate in ultimii ani de constructorii de automobile face parte si Sistemul de Monitorizare a Unghiul Mort sau Blind Spot Monitoring un sistem de siguranta care poate preveni accidentele de circulatie ce apar mai ales la schimbarea benzilor de circulatie. Statistic s-a dovedit ca  multe accidente se produc la schimbarea benzii de circulatie atunci cand se initiaza o depasire, pe banda respectiva fiind deja un alt autovehicul angajat in depasire.

Desi la autovehiculele moderne unghiul mort s-a diminuat considerabil datorita noilor forme conctructive ale oglinzilor retrovizoare, este indicat sa se efectueze o monitorizare completa a zonei unghiului mort care sa acopere inclusiv neatentia multor conducatori auto care uita sa se asigure, sistemul fiind pe undeva redundant in acest sens.

blind spot monitoring

Sistemul de monitorizare  a unghiului mort

In imaginea de mai sus sunt evidentiate diverse situatii de functionare ale sistemului:

1. Vehicul care depaseste si intra in raza de detectie a vehiculului tinta;

2.  Vehicul care schimba benzile de circulatie si intra in raza detectie a vehiculului tinta;

3. Vehiculul tinta depaseste;

4. Vehiculul tinta si imprejurimile.

Sistemul de monitorizare a unghiului mort scaneaza in permanenta ambele parti ale autovehiculului si avertizeaza soferul in momentul in care in zona de detectie intra un alt autovehicul. Zona de scanare este intotdeauna mai mare decat zona unghiului mort propriu-zis.

Zona de detectie incepe de la o distanta de jumatate de metru de vehicul la nivelul oglinzii retrovizoare si se extinde 3 m in latime si inca 3 m in lungime de la nivelul barei spate.

Mercedes-Blind-Spot-Monitor

Sistemul de monitorizare a unghiului mort – limitele de detectie

Functionarea sistemului

Sistemul realizeaza scanarea prin intermediul a doua module radar plasate pe fiecare latura a vehicului in spatele rotilor spate sub suprafata barelor de protectie posterioare.

In momentul in care sistemul recunoaste un autovehicul in zona de detectie soferul este avertizat prin aprinderea unui LED galben in oglinda retrovizoare aferenta. LED-ul se afla imediat langa grafica corespunzatoare sistemului de monitorizare a unghiului mort.

LED oglinda

LED de avertizare

Sistemul este astfel calibrat incat nu emite avertizari legate de alte vehicule parcate, infrastructura, vegetatie, vehicule ce se deplaseaza din sensul opus. Sistemul emite avertizari si in cazul depasirii altor autovehicule daca viteza de deplasare este mai mare cu 20 pana la 30 km/h. La o viteza relativa mai mare de 40 km/h sistemul nu mai emite nici o avertizare.

Schema de functionare

schema functionare sistem

Diagrama de functionare a sistemului

1 – oglinda retrovizoare cu LED;

2 – tabloul de bord;

3 – BCM (unitatea care gestioneaza functiile habitaclului);

4 – module radar;

5 – module usi;

A, B – legaturi CAN;

C- legatura filara.

Modulele radar transmit informatiile prin CAN la modulul BCM care mai departe comunica tot prin CAN cu modulele de usi ( automobilele moderne au ajuns sa aiba unitati electronice in usi care comanda diferite functii). Modulele de usi comanda mai departe LED-ul galben de la nivelul oglinzilor.

Pe de alta aparte BCM-ul comunica prin CAN cu tabloul de bord care comanda aprinderea/stingerea martorului pentru sistemul de monitorizare unghi mort.

From → Siguranta

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: