Skip to content

Bujiile incandescente – functionarea si diagnosticarea sistemului

October 7, 2013

Avand in vedere ca se apropie sezonul rece m-am gandit sa scriu cateva cuvinte despre modul de functionare si diagnosticarea sistemului de bujii incandescente.

Acest sistem este specific motoarelor Diesel la care aprinderea amestecului carburant se efectueaza prin cresterea presiunii si temperaturii la sfarsitul cursei de comprimare, cu alte cuvinte prin autoaprindere. Astfel daca afara este foarte rece, este foarte posibil ca temperatura si presiunea de la sfarsitul cursei de comprimare sa nu fie suficiente pentru auto-aprinderea amestecului carburant.

La motoarele Diesel cu injectie directa este necesara atingerea unei temperaturi de aproximativ 250 C pentru aprinderea spontana a amestecului.

Sistemul de bujii incandescente sprijina pornirea motorului Diesel la rece ( in genere cand temperaturile exterioare devin negative ) prin pre-incalzirea aerului din camera de ardere.

bujii incadescente

Sistemul de bujii incandescente la un motor Diesel cu injectie indirecta (anii 80 – 90 ) si camera separata de pre-ardere
1. Injector de combustibil
2. Bujie incandescenta

Timpul de pre-incalzire este dependent de temperatura exterioara si strategia de functionarea a motorului.

Componenta sistemului:

– bujiile incandescente – una pentru fiecare cilindru;

Bujie incandescenta

Bujie incandescenta

– releu de comanda;

– unitatea electronica de control (ECU) – in cazul de fata calculatorul de injectie;

– cablaje de alimentare.

Comanda bujiilor incandescente este efectuata de calculatorul de injectie (ECU), via releul de comanda. Calculatorul de injectie incorporeaza un modul de software special pentru comanda bujiilor incandescente.

Cand un curent este aplicat la nivelul bujiei, majoritatea energiei electrice este convertita in caldura, temperatura la varful bujiei urmand sa creasca brusc pentru a incalzi camera de ardere. Cele mai moderne bujii incandescente, tip GLP2 ating 850 C in 4 s.

Contrar opiniei multora, bujiile incandescente raman active si dupa pornirea motorului, pana la 15 minute, in functie de strategia adoptata si tipul de motor cu scopul stabilizarii functionarii motorului in faza de functionare la rece reducand astfel zgomotulul de combustie si emisiile poluante.

Diagnosticarea sistemului de bujii incandescente

In cazul pornirii la rece ( sa zicem sub 5 C ) cand se actioneaza demarorul, motorul ar trebui sa porneasca “la sfert de cheie” orice rotire suplimantara motorului pana la pornirea acestuia cu acumulatorul in stare buna, indica de cele mai multe ori o defectiune la sistemul de bujii incandescente.

Precizare: cu siguranta pot fi si alte cauze care pot conduce la o pornire greoaie a motorului in sezonul rece, dar acest articol face referire doar la sistemul de bujii incandescente.

O defectiune la sistemul de bujii incandescente inseamna de obicei ori bujii nefunctionale (arse) ori bujii incandescente uzate sau imbatranite al caror timp de pre-incazire creste si nu-si mai indeplinesc corespunzator functia.

In prima faza se vor verifica bujiile daca nu sunt arse, fara demontarea lor, similar ca la orice circuit eletric intrerupt. Se decupleaza conectorii fiecarei bujii, apoi se conecteaza un cablu cu lumina de test la borna pozitiva a acumulatorului si se trece pe rand pe la fiecare bujie. In cazul in care lumina nu se va aprinde vom avea un circuit intrerupt, deci o bujie arsa care va trebuie inlocuita.

Daca trec acest prim test se vor demonta bujiile, se vor alimenta separat si se va observa timpul de pre-incalzire. La modele mai noi de automobile acest timp se situeaza intre 5 – 10 s in functie de tipul de bujie.

glow_plugs

Bujii incandescente cu timp de pre-incalzire ultra-rapid (3 – 4 s).

Desi nu am vazut mentionat la nici producator periodicitate de inlocuire a bujiilor incandescente, dupa 100.000 de km parcursi se poate lua in calcul inlocuirea intregului set de bujii incandescente pentru a avea o functionare optima si uniforma a motorului.

Se va inlocui intregul set pentru ca dupa cum am spus bujiile imbatranesc si daca vom alatura bujii noi cu bujii vechi vom avea porniri mai greoaie si/sau neuninformitati in functionarea motorului in faza de incalzire imediat dupa pornire. De asemenea cele uzate oricum vor trebui inlocuite la un moment dat ceee ce va conduce la costuri suplimentare cu manopera.

From → Generale

One Comment
  1. Georgiana Voinescu permalink

    Daca se rupe bujia înăuntru cum o scot ?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: