Skip to content

Unde ne reparam si/sau intretinem masina !?

February 10, 2014

Fie ca vorbim de o reprezentanta autorizata, un service multimarca sau mecanicul de la colt care lucreaza pe cont propriu, cand vine vorba de automobilul nostru, ne punem intotdeuna inevitabil aceasi intrebare: unde mergem sa ne reparam masina astfel incat sa obtinem un raport pret/calitate rezonabil, lucru pe care cu totii ni-l dorim. Sau poate ne gasim in situatia fericita in care nu ne mai punem aceastra intrebare si suntem multumiti de serviciile cuiva, dar asta pot sa spun din proprie experienta ca e o situatie din ce in ce mai rar intalnita printre posesorii de automobile.

Car-Repairs

Alegerea service-ului potrivit poate fi un lucru foarte delicat

Asadar in functie de modelul, vechimea si functia automobilului nostru vom avea 3 variante la indemana:

1. Reprezentanta autorizata pentru marca respectiva;

2. Service multimarca;

3. Mecanicul de la colt.

Ce alegem ?

Avand in vedere ca in joc sunt timpul, banii, energia si chiar siguranta noastra alegerea se dovedeste a fi una foarte delicata de multe ori.

Din capul locului pot sa afirm, ca urmare a experientei acumulate,  ca pentru oricare din cele trei variante calitatea reparatiilor de automobile in Romania este foarte slaba spre dezastruoasa, lucru care se poate dovedi foarte pagubos pentru utilizatori, cu toate ca pe termen scurt uneori, nici nu ne dam seama de acest aspect.

In concluzie, alegerea service-ului potrivit devine de multe ori o tema serioasa de gandire si pentru cei in domeniu, nu mai zic ca pentru cei in fara sferei automobilului este o adevarata loterie. Iar cum mai toata lumea se pricepe la fotbal si masini, probabil vom merge pe mana unui prieten sau a unui cunoscut care se “pricepe la masini” ca doar nu degeaba merge in Germania de doua ori pe luna.

Revenind, o sa prezint mai jos care sunt argumentele pro si contra fiecare dintre variantele mentionate, apoi cateva capcane cu care ne putem intalni si la final sfatul specialistului.

Reprezentanta autorizata 

Pro:

– o mai buna pregatire, calificare si experienta a personalului in special pentru marca pe care o reprezinta;

–  documentie tehnica completa, scule, piese si dispozitive de testare specifice marcii respective, deci teoretic rezulta o calitate mai buna a reparatiilor;

– garantia producatorului se poate acorda numai intr-un service autorizat;

– garantia reparatiei si documente oficiale constructor;

– se folosesc in general piese de origine constructor;

– posibilitatea de rezolvare a unor defectiuni electronice mai complexe;

– pret mai bun de revanzarea al automobilului, plus vanzare mai rapida.

Contra:

– in general cost nejustificat de mare raportat la calitatea reparatiei oferite;

– personal angajat nemotivat, ceea ce se resfrange asupra calitatii reparatiei.

Pentru o lucrare de calitate intotdeauna un tehnician calificat va verifica lucrarea meanicului

Pentru o lucrare de calitate intotdeauna un tehnician calificat va verifica lucrarea efectuata de mecanic

Service-ul multimarca

Pro:

– posibil raport pret-calitate mai bun decat in cazul service-ului autorizat;

– ca si in cazul service-lui autorizat documente care atesta reparatia efectuata si garantia reparatiei.

– isi pot procura piese originale la randul lor, dar totusi trebuie acordata o mai mare vigilenta acestui aspect.

Contra:

– fiind vorba de multe marci, personalul nu se poate specializa pe o marca anume si rezulta o calitate mai slaba a reparatiilor;

– scule, documentatie tehnica si piese de schimb insuficiente sau indecvate pentru marca respectiva;

– lipsa unor echipamente de diagnostic adecvate pentru cazutile tehnice eletrice si electronice mai complexe.

Folosirea cheii dinamometrice este garantia unei lucrari de calitate

Pentru o lucrare de calitate trebuie folosita in mod obligatoriu cheia dinamometrica, chiar si pentru strangerea prezoanelor de la roti

Mecanicul de la colt

In general aici este vorba despre o persoana cunoscuta sau recomandata de altii.

Pro:

– poate rezulta un raport calitate/pret foarte bun al reparatiei;

– este motivat sa realizeze o lucrare de calitate vand in vedere ca lucreaza pe cont propriu.

Contra:

– lucrand de  acasa sau in garajul propriu nu dispune mai deloc de documentatie specifica marcii respective, sculele sunt insuficiente de obicei, lipsa util de diagnosticare.

– nu ofera documente oficiale care sa ateste reparatia si operatiile efectuate si astfel nu puteti solicita vreo garantie pentru reparatia efectuata;

– de asemenea in cazul revanzarii automobilului lipsa unor documente oficiale va afecta increderea cumparatorului.

Posibile capcane:

  • Ne recomanda cineva o persoana care lucreaza ieftin si bine. Ca in orice domeniu, nu exista iefin si de calitate. Acea lucrare NU va fi de calitate atat din punct de vedere al pieselor folosite cat si al manoperei  si asta ne va costa pe termen mediu si lung chiar daca pe moment ne declaram multumiti.
  • In general multi oameni merg la o asa-zisa persoana de incredere, fie ea in cadrul unui service autorizat, multimarca sau mecanicul propriu. Faptul ca aceasta persoana va ajuta intotdeauna, va vorbeste frumos sau reparatia va costa mai putin, nu inseamna ca veti avea parte de o reparatie de calitate, ceea ce ne intereseaza de fapt pana la urma.  Pentru a evita capcanele consultati intotdeauna mai multe surse cu privire la acel reparator sau adresati-va unui specialist in domeniu.
  • Statul  si privitul  langa masina de asemenea nu garanteaza o operatie de calitate. Pentru ca nu stiti ce operatii, verificari si proceduri trebuie urmate sau ce piese vi se monteaza pe masina. Multi mecanici nu realizeaza o operatie de calitate pentru ca nu stiu si ca asa lucreaza de o viata, nu din rea vointa!!
  • Mersul la o reprezentata autorizata nu garanteaza o reparatie de calitate, desi sansele sunt ceva mai mari comparativ cu cazul celorlalte doua variante. Cazul cel mai intalnit, o revizie, unde totul se rezuma la schimbul de ulei si filtre plus cateva verificari de rutina, cand de fapt numai in cadrul unei simple revizii sunt in jur de 50 – 60 de verificari si controale specifice pe langa clasicele inlocuiri de filtre si ulei.
  • Atentie la oferta de piese pe care v-o face unitatea service. Daca sunt prea ieftine piesele,  ori sunt de calitate foarte proasta, ori si mai grav sunt contrafacute. Ex: un set de placute de frana de calitate, la orice model de masina nu au cum sa coste sub 180 – 200 ron.!! Atentie vorbim de siguranta!

 La 50 de lei manopera de revizie sau cu manopera gratuita sa nu va asteptati la o lucrare de calitate, daca nu imediat, pe termen mediu si lung se vor vedea consecintele.

Ca sa va faceti o idee va dau cateva exemple de posibile neconformitati intalnite la operatiile de intretinere care va pot afecta si pentru care platiti pana la 200 euro la o reprezentanta autorizata:

– se omite verificare presiunii in roti;

-nu vi se testeaza din punct de vedere electric vehiculul cu echipamentul specific de diagnosticare. O revizie include si acest test electronic, care poate scoate la lumina multe posibile defectiuni de natura electrica/electronica;

– nu se scurge corect uleiul din motor (nu se asteapta timpul recomandat si depunerile vechiului lubrifiant raman in baia de ulei) sau nu se toarna cantitatea corecta de ulei in motor, lucruri aparent banale care se omit.

Lucruri aparent banale care nu se respecta din diverse motive. Sa nu uitam, un lucru de calitate costa si nu cred ca merita sa ne jucam cu banii, timpul, nervii si poate cel mai important, siguranata noastra si a celorlati participanti la trafic.

Ce recomand pentru fiecare varianta in parte.

Service-ul autorizat

Dupa cum am precizat mai sus, chiar si in cazul reprezentantelor autorizate pentru o singura marca, calitatea reparatiilor lasa de dorit in multe cazuri. In acest caz pot sa va spun ca pentru fiecare marca in parte exista doar cateva service-uri in tara la care chiar merita sa va reparati masina si care genereaza cea mai buna calitata a reparatiei din toate cele 3 variante discutate mai sus si totodata un raport pret-calitate foarte bun.  De obicei unul cel mult doua din aceste sevice-uri le veti regasi in Bucuresti, iar restul raspandite prin tara, dupa noroc.

In concluzie pentru pentru o reparatie de calitate nu va ramane decat sa consultati un specialist in domeniu, fie daca deja cunoasteti unul din acesti reparatori ramane sa apelati in continuare la serviciile lor,

Service-ul multimarca

Nici acest caz lucrurile nu stau prea roz pentru posesorii de automobile, sunt foarte rari reparatorii care fac lucrari de calitate, Desi lucreaza mai ieftin decat reprezentantele autorizate, calitatea reparatiilor este pe masura, adica foarte slaba. Si in acest caz sunt cateva service-uri la care intr-adevar merita sa mergeti, dar oricat de bine ar lucra nu pot sa genereze o calitate a reparatiei echivalenta cu cele mai bune reprezentante auto, dar sunt peste media reprezentatelor auto daca e sa comparam.

Daca e sa alegeti un service multimarca, mergeti catre retelele nationale/internationale deja consacrate, sau mergeti la service-ul cu care lucrati de mai multi ani (cel putin 4 ) s-ar putea sa fie unul din cele bune.

Foarte important de verificat in acest caz ( se poate pe site-ul RAR) ca respectivul service este autorizat RAR sa efectueze reparatii pentru marca de automobil si respectiv tipul de reparatie ce se efecteaza. Daca aveti indoieli puteti apela la un specialist in domeniu.

Mecanicul de la colt cu garaj propriu

Si in acest caz predomina situatiile cu reparatie de foarte proasta calitate, totusi si in acest caz sunt persoane care lucreaza pe cont propriu si care pot genera o calitate a reparatiei mult superioara multor service-uri fie ele multimarca, fie ele reprezentante la un pret foarte bun.

Varianta “mecanicul de la colt” este cea mai riscanta din urmatoarelor motive:

– de obicei nu se ofera documente care sa ateste reparatia efectuata si in cazul unor probleme tehnice ulterioare nu prea aveti cum sa solicitati despagubiri;

– in cazul vanzarii automobilului nu veti avea un istoric clar de service al masinii, un criteriu foarte important de care se tine cont cand se achizitioneaza un autovehicul second-hand;

Recomand si in acest sa tineti cont de anii de vechime de cand lucrati cu “mecanicul de la colt” si/sau sa consultati mai multe surse de incredere. Specialistul in consultanta auto nu va va recomanda acesta optiune.

Pentru mai multa siguranta si incredere, timp, energie si bani castigati,  cel mai bine este sa urmati sfatul unui consultant tehnic in domeniu, specializat. In acest sens pentru orice sfat sau consultatie tehnica in domeniu puteti sa ma contactati.

Motto-ul dupa care ar trebui sa ne ghidam este urmatorul:

Mai bine sa prevenim, decat sa reparam!!!

From → Generale

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: