Skip to content

Sistemul de climatizare – introducere

August 26, 2013

Starea de conform termic a oamenilor are loc numai intre anumite intervale de temperatura si umiditate ale aerului inconjurator.

Starea de bine, de confort termic joaca un rol decisiv in asigurarea unei stari optime, bune de condus a soferului.

Asadar clima din interiorul vehicului are o influenta directa asupra soferului, asupra starii de oboseala a soferului si/sau asupra condusului in siguranta. Dupa parerea mea, inainte de a fi considerat un sistem de confort , sistemul de climatizare trebuie considerat un sistem de siguranta activa.

Blocul de comanda al climatizatii la un automobil modern

Blocul de comanda al climatizarii la un automobil modern

Un pic de istorie:

1950:  General Motors monteaza primele geamuri fumurii pe vehiculele sale cu scopul de a reduce temperatura interioara generata prin radiatie de razele solare.

1955:  apar primele sisteme de aer conditionat montate pe automobilele Chevrolet in Statele Unite.

1960:  inginerii combina functiile sistemultui de climatizare cu cele ale sistemului de incalzire deja existent pe vehicule.

1970: constructorii europeni de automobile adopta sistemul de climatizare pe automobilele lor;

1980: apar primele sisteme de climatizare automata montate pe autovehicule

La mijlocul anilor 90, aproape 90% din automobilele americane erau climatizate, in timp ce in Europa procentul atinge de abia 20%.

1991: SAAB 900 Turbo este primul automobil incarcat cu agentul refrigerant R134 fara clor (ce protejeaza stratul de ozon);

1995: Anumite tari printre care Franta si Germania interzic produsele pe baza de clor la sistemele de climatizare.

Asadar intr-un apartament, incapere de locuit pentru asigurarea confortului nostru avem nevoie de:

– de o anumita temperatura;

– de un anumit grad de umiditate.

La automobile dispunem  in mod obisnuit de urmatoarele: incalzire si ventilatie.

Scopul sistemului de aer conditionat este mentinerea unei temperaturi constante, programate, fie prin aportul unei cantitati de aer rece sau de aer cald, fie prin mixarea celor doua elemente.

Sistemul de climatizare participa in general la confortul pasagerilor, influenteaza modul de conducere al autovehicului si asigura totodata siguranta ocupantilor astfel:

  • o vizibilitate imbunatatita prin dezumidificarea aerului, evitand astfel formarea condensului pe geamuri;
  • cresterea vigilentei soferului prin mentinerea unei temperaturi programate, ce conduce la diminuarea starii de oboseala;
  • asigura o senzatie de buna dispozitie a ocupantilor prin crearea in habitaclu a unei atmosfere (de aer) agreabile.

 

Zona de confort termic a organismului in functie de temperatura si umiditatea relativa a aerului

Zona de confort termic a organismului in functie de temperatura si umiditatea relativa a aerului

Masurile cumulate pentru asigurarea climatului de confort se refera la: temperatura aerului, gradul de umiditate si circulatia aerului, cat si la radiatiile termice.

In concluzie zona de “confort termic” inseamna asigurarea urmatoarelor conditii:

– o temperatura cuprinsa intre 21° C si 26° C;

– un grad de umiditate al aerului cuprins intre 35 si 65%;

– o viteza de circulatie a aerului cuprinsa intre 0,07 si 0,25 m/s;

– o puritate a aerului, prin recircularea celui din habitaclu si filtrarea aerului exterior admis.

From → Generale

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: